onsdag 2 juli 2014

Att färglägga böljande veck

Idag är jag tillbaka med ytterligare en steg-för-steg-beskrivning som jag gjort tidigare.
Denna gång visar jag hur jag färglägger böljande veck.
 
 Jag använder en stämpel från Make it Crafty och jag använder färgerna B97-95-93-91.
 
 Det första jag börjar med är att bestämma vartifrån ljuset kommer ifrån.
Jag färglägger 2-3 stycken veck åt gången. Det är lagom, då hinner man jobba med färgerna utan att de torkar för fort.
Jag börjar alltid med den ljusaste kulören, detta för att guida mig själv hur jag vill att ljuset och skuggorna ska hamna. Börjar Ni med den ljusaste kulören så är det alltid lätt att ändra, om det inte skulle kännas rätt.
 
 I nästa steg går jag sedan in med den mörkaste kulören, men bara på den mörkaste sektionerna. Jag försöker också följa kjolens linjer så att det ska se så naturligt ut som möjligt.
 Med nästa kulör så jobbar jag in övergången från den mörkaste kulören. Jag färglägger inte över hela den mörka kulören, utan bara själva övergången och ytterligare en bit in. Passa så att du inte färglägger för långt in på vecken med de mörka kulörerna, för då tenderar allting att bli lite för mörkt.

 I nästa steg använder jag den näst ljusaste kulören och jobbar på samma vis som i ovanstående steg; bara över själva övergången. På så vis får Ni väldigt mjuka och fina övergångar mellan kulörerna.

 I 'sista' steget går jag in med den ljusaste kulören igen, på samma vis som tidigare, men nu färglägger jag hela vägen ut på vecket, så att hela ytan är täckt av färg.
Här skulle amn kunna vara nöjd och sluta MEN jag vill gärna ha lite mera djup, så jag gör om hela proceduren en gång till. ;)
 Jag börjar nu med den mörkaste kulören. Var lite extra försiktig och gå inte in för långt, så att allting blir för mörkt. Vi strävar alltid för att få ett så vitt spektra som möjligt från det mörkaste till det ljusaste.
 
Sedan fortsätter jag lika med nästa kulör, och var lite försiktig med att inte gå in för långt även här.
 
 Sedan tar jag näst ljusaste kulören igen, och inte hela vägen.
Kom ihåg att bara jobba i själva övergången för bäst resultat.

 Och till sist då den ljusaste kulören, och jobba ut resten av vecket.

Nu kan du också se skillnaden från tidigare. Nu har vi fått fram mycket mera djup.
Så nu är jag nöjd, och går vidare med nästa omgång veck på kjolen.

 
 Jag startar på samma vis som tidigare med den ljusaste kulören, för att guida mig.
Kom ihåg att lägga lite skugga på båda sidorna på detta veck, men att det är lite mörkare på den högra sidan än den vänstra. Detta för att förstärka illusionen av att vecket är rundat.

 Sen fortsätter jag med den mörkaste kulören, men kom ihåg att vara lite försiktig.
 
 Här har jag fortsatt på samma vis med den näst mörkaste.Och på samma vis vara försiktig och jobba med övergången.Ni kan också se att jag försöker hålla den mörka skuggan på den vänstra sidan något mindre.
 
 Jag fortsätter med nästa kulör.Och inte hela vägen. 
 Och till sist den ljusaste kulören, och fyller ut resterande av vecket.
 Men, precis som tidigare är jag inte nöjd där...
 …utan jag gör om det en gång till.Men precis på samma sätt.Men kom ihåg att vara försiktig med de mörka kulörerna.
 Om du nu jämför de båda bilderna, över och under,så kan Ni verkligen se skillnaden och vilken effekt det sista lagret med färger har för djupet och slutresultatet.
 
 Fortsätt nu på samma sätt med resten av vecken.Gå in och guida Er med den ljusaste kulören… 
 …och fortsätt sedan på samma vis med resten av kulörerna.
 
 Och gör sedan klar alla vecken.
 
 Här är det färdiga motivet.
Hoppas Ni tycker om det! 
Här är alla färgerna jag använt:Hud: E11-21-00-000-R20-11Hår: E47-44-43-42-41Fågel: N6-4-2-1Kläder: B97-95-93-91 / V95-93-91
 
Är det några frågor så kan Ni gärna kommentera här under, så ska jag försöka förklara bättre och svara på dom. :)
Lycka till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar